Schaaktraining

Interessant
De lesstof komt maximaal tegemoet aan intellectuele nieuwsgierigheid. Hoe meer een speler weet van het spel, hoe meer plezier hij er aan beleeft.

 

Pupillen hebben uitdagingen nodig. De beste oefenstof ligt net iets boven het niveau van de leerling.

 

Praktisch
Zonder een context waarmee de leerling bekend is blijft algemeen inzicht abstract. In de trainingen wordt daarom algemeen inzicht gekoppeld aan concrete, direct in de praktijk toe te passen kennis zoals openingsvarianten.

 

Bondig
Je hebt niet eeuwig de tijd. En je hebt maar ťťn portie energie. De benodigde tijd en inspanning is afgemeten. Geen vage uitleg en ook geen stokpaardjes die tijd en energie verspillen.

 

Resultaatgericht
Een pupil moet altijd het gevoel hebben dat zijn tijd nuttig is besteed; hij moet aantoonbaar vooruit gaan in speelsterkte.

Inhoud trainingen

 

Algemeen inzicht
Allereerst dient een pupil te beschikken over algemeen inzicht, over het geheel van alle standaard schaakideeŽn. Dit algemeen inzicht wordt gevat in heldere, vlot te begrijpen lessen.

 

Toegepast inzicht
Beheerst de leerling de standaard schaakideeŽn, dan worden openingen en daaruit voortkomende midden- en eindspelen bestudeerd. Het algemeen inzicht wordt nu toegepast op posities die de leerling in de praktijk op het bord krijgt.


Analyse
Partijen van leerlingen worden gezamenlijk onder de loep genomen.

 

Coaching
Niet alleen schaaktechnische onderwerpen komen aan de orde, maar de pupil wordt ook gecoacht.